Friday, October 12, 2012

10 Yang Utama Peraturan Komposisi Fotografi

Peraturan Pertiga

Bayangkan bahawa imej anda dibahagikan kepada 9 segmen yang sama oleh 2 garisan menegak dan 2 garisan mendatar. Peraturan-pertiga menegaskan bahawa anda harus meletakkan elemen yang paling penting dalam senario anda di sepanjang garisan ini atau di tempat di mana ia bersilang.

Dengan berbuat demikian, akan menambah keseimbangan kepada gambar anda. Sesetengah kamera juga menawarkan pilihan untuk mengubah peraturan pertiga pada skrin LCD yang mana membuat ia lebih mudah untuk digunakan.

Imbangan Elemen

Meletakkan subjek utama anda di luar pusat peraturan-pertiga dapat mencipta gambar yang lebih menarik, tetapi ia boleh menimbulkan kekosongan pada gambar tersebut. Anda perlu mengimbangi berat subjek anda dengan objek lain yang lebih rendah untuk mengisi ruang.

Mengikut Garisan

Apabila kita melihat gambar, mata kita secara semula jadi akan tertarik disepanjang garisan. Dengan memikirkan bagaimana kita meletakkan garisan dalam komposisi kita, kita boleh menjejaskan cara kita melihat imej, menarik kita ke dalam gambar, ke arah subjek atau sepanjang perjalanan kita ke tempat kejadian. Terdapat banyak jenis garisan seperti lurus, pepenjuru, bengkang-bengkok, jejarian dan lain-lain. Kesemuanya boleh digunakan untuk meningkatkan komposisi gambar kita.

Simetri dan Corak

Kita dikelilingi oleh simetri dan corak, kedua-dua alam dan buatan manusia. Ia boleh membuat komposisi yang sangat menarik, terutamanya di dalam situasi yang tidak dijangka. Satu lagi cara yang baik untuk menggunakan simetri dan corak adalah dengan memecahkan ia ke dalam beberapa cara, memperkenalkan ketegangan dan menjadi tumpuan di sesuatu tempat kejadian.

Titik Penglihatan

Sebelum mengambil gambar subjek, kita perlu mengambil masa untuk berfikir dari mana seharusnya kita mengambil gambar. Titik penglihatan kita mempunyai impak yang besar ke atas komposisi foto yang hendak diambil. Bukannya hanya mengambil gambar dari paras mata, perlu juga pertimbangkan gambar dari peringkat paling atas, di peringkat akar umbi, dari sisi, dari belakang, dari jarak jauh, dari jarak dekat dan sebagainya.

Latar Belakang

Berapa kalikah gambar yang kita ambil boleh dirasakan sangat hebat, hanya untuk mendapatkan imej akhir yang mempunyai impak yang berkurangan kerana subjeknya bercampur ke dalam latar belakang yang sibuk? Mata manusia sangat cekap untuk membezakan elemen-elemen yang berlainan di tempat kejadian manakala kamera pula mempunyai kecenderungan untuk meleperkan latar depan dan latar belakang dan ini boleh mengubah foto menjadi lagi baik. Syukurlah, masalah ini biasanya mudah untuk di atasi semasa mengambil gambar dengan melihat sekeliling untuk latar belakang yang betul dan tidak mengganggu semasa menangkap gambar supaya ia tidak menyimpang dari subjek.

Kedalaman

Disebabkan fotografi adalah satu medium dua dimensi, kita perlu memilih komposisi dengan berhati-hati untuk menyampaikan rasa kedalaman yang digambarkan ditempat kejadian. Kita boleh membina kedalaman gambar dengan cara memasukkan objek dalam latar depan, jalan tengah dan latar belakang. Satu lagi teknik komposisi yang sangat berguna adalah pertindihan, di mana kita dengan sengaja mengaburi satu objek dengan yang lain. Mata manusia secara semulajadi dapat mengecam lapisan ini dan secara mental yang memisahkan ia keluar yang mana mewujudkan satu imej dengan lebih mendalam.

Pembingkaian

Dunia ini penuh dengan benda-benda yang membuat bentuk alam kita lebih sempurna, seperti pokok-pokok, lengkungan-lengkungan dan lubang-lubang. Dengan menempatkan benda-benda ini di sekitar kawasan komposisi, kita dapat membantu untuk mengasingkan subjek utama dari dunia luar. Hasilnya adalah gambar yang lebih fokus yang menarik mata kita secara semulajadi ke titik utama kepentingan.

Memangkas

Selalunya foto akan kekurangan kesan karena subjek utama adalah begitu kecil dan menjadi hilang di antara kekacauan disekitarnya. Dengan memangkas ketat di sekitar subjek kita dapat menghilangkan latar belakang "bunyi" dan memastikan subjek mendapat perhatian yang tidak berbelah bahagi penonoton.

Eksperimen

Dengan pertumbuhan era digital dalam fotografi kita tidak lagi perlu bimbang tentang kos pemprosesan filem atau kehabisan untuk menangkap gambar. Hasilnya, bereksperimen dengan komposisi gambar telah menjadi satu kemungkinan yang sebenar di mana kita boleh bermain dengan ton pada tangkapan gambar dan memadamnya apabila tidak diperlukan tanpa sebarang kos tambahan. Rebutlah peluang ini dan bereksperimenlah dengan komposisi kita - kita tidak tahu sama ada sesuatu idea itu akan berhasil sehingga kita mencubanya.

No comments:

Post a Comment