Sunday, October 14, 2012

Apakah Imbangan Putih (White Balance)?

Ia adalah berkaitan dengan suhu warna. Suhu warna adalah satu cara untuk mengukur kualiti sumber cahaya. Ia adalah berdasarkan nisbah jumlah cahaya biru kepada jumlah cahaya merah dan cahaya hijau diabaikan. Unit untuk mengukur nisbah ini adalah dalam darjah Kelvin (K). Satu cahaya dengan suhu warna yang tinggi (iaitu lebih besar nilai Kelvin) mempunyai lebih lampu biru daripada cahaya dengan suhu warna yang lebih rendah (iaitu lebih kecil nilai Kelvin). Oleh itu, cahaya yang sejuk mempunyai suhu warna yang lebih tinggi.

Menetapkan imbangan putih salah boleh menyebabkan perubahan warna pada imej. Sebagai contoh, andaikan kamera diset pada suhu warna cahaya matahari untuk mengambil imej persekitaran yang tertutup dan diterangi oleh lampu pijar. Kamera akan mengharapkan lebihan cahaya biru daripada cahaya merah serta menetapkan algoritma menjadi lebih sensitif kepada cahaya biru. Walau bagaimanapun, dalam persekitaran yang diterangi dengan lampu pijar pula, suhu warna adalah rendah dengan lebihan cahaya merah. Hasilnya, kita akan lihat imej kemerahan atau kekuningan. Berikut adalah contoh yang boleh dilihat. 

Imbangan putih yang betul
Imej kemerahan / kekuningan
Sebaliknya, andaikan kita menetapkan kamera kepada suhu warna yang rendah (contohnya cahaya pijar) dan mengambil gambar di bawah cahaya matahari. Oleh kerana imbangan putih telah bersedia untuk lampu pijar, algoritma pemprosesan adalah lebih sensitif kepada cahaya merah dan bukannya biru. Oleh itu, imej yang terhasil akan menjadi kebiruan seperti yang ditunjukkan dalam imej berikut.

Imbangan putih yang betul
Imej kebiruan

No comments:

Post a Comment